Hej! Sosiaali- ja terveysalalla ensimmäisenä vuotena ollaan työssäoppimisjaksolla päiväkodissa ja toppi kestää 5viikkoa. Koulusta saadaan paksut paperiniput joissa on kaikkea mitä meidän pitää topin aikana tehä. Näyttöjä ja havainnointi tehtäviä oli pakolliset kaksi (enemmänki sai tehä). Meillä jokaisella on topissa toppiohjaaja, joka arvioi meitä työssä, auttaa meitä, antaa erilaisia työtehtäviä, kertoo meille ryhmän lapsista ja kertoo mitä minäkin päivänä tehdään.
Toppi alko tammikuun 4. päivä. Pääsin könönpellon päiväkotiin 3-5vuotiaiden ryhmään. Työt alko kaheksalta ja tapasin heti ensimmäisenä ohjaajani ja hän perehdytti mua ja kertoi päiväkodintoiminnasta, lapsista ja säännöistä. Hän esitteli paikkoja ja tulevia työkavereitani mulle.
Jännitti nähdä lapset ja miten he suhtautuisivat uuteen heille vieraaseen ihmiseen. Ilmeisesti jännitin ihan turhaan koska Lapset olivat kaikki tosi reippaita, puheliaita ja ottivat mut hyvin vastaan.
Aamupuurojen jälkeen alkoi aamutuokio jota ryhmässä olevat hoitajat vuorotellen pitivät. Tuokion jälkeen sitten alkoi leikkiaika jolloin lapset jaettiin pieniin ryhmiin ja he saivat leikkiä erilaisia leikkejä esim. kotista, junaradan rakennusta, piirtämistä, lautapelejä jne. Osallistuin lasten kanssa leikkeihin ja peleihin. Jos sää salli niin menimme leikkien jälkeen ulos hetkeksi ennen kuin ruokailu alkoi. Autoin lapsia pukemisessa jos he eivät itse saaneet jotain päälleen. Ruokailussa sain välillä jakaa lapsille ruoat ja se olikin yksi mun näyttöni toppijaksolla. Päiväuniaikaan yksi hoitaja menee nukkariin lukemaan lapsille satua ja vahtimaan heitä ja sillä aikaa muut tekevät muita töitään. Unien jälkeen on välipala ja sitten mennään leikkimään ja osa lapsista haetaan. Loput lapset haetaan kun ollaan pihalla sään salliessa.
Sitten näyttöihin eli mun eka näyttö oli muistaakseni kirjan lukeminen ja siis siinä valitsin sopivan pituisen lastenkirjan ja luin sen lapsille ja näytin sieltä kuvia ja kyselin kysymyksiä kirjan tapahtumista. Toinen näyttö oli askartelu, jossa suunnittelin lumiukkotyön. Toteutus onnistu yllättävän hyvin vaikka joillain lapsista oli vähän keskittymisen vaikeuksia kun muut kaverit oli vieressä leikkimässä. Kolmannessa näytössä jaoin lapsille päiväruoan. Kaikista näytöistä piti kirjoittaa yksityiskohtaisesti näytöt jotka annetaan sitten toppiohjaajalle ja hän arvioi oliko ne hyviä vai oliko jotain parannettavaa.
Havainnointitehtävässä luin ensiksi kahden valitsemani lapsen varhaiskasvatussuunnitelmat (luvat vanhemmilta oli), joissa luki kaikki mitä he osaavat, mistä tykkäävät ja missä tarvitsevat vielä apua. Kirjoitin koneella taidoista ja että millä keinoin näitä ei niin hyvin meneviä taitoja voisi parantaa ja annoin havainnoitaville lapsille tavoitteita. Ohjaajan katsottua ja hyväksyttyä tehtävän annoin molempien lapsien vanhemmille teokseni jotta he voivat lukea ne kotona.
Topin arvosanaksi sain opettajaltani ja TOP-ohjaajaltani 3, jonka olinkin mielestäni ansainnut.
Sain topista paljon uusia kokemuksia, taitoja ja tietoa sekä tutustuin ihaniin lapsiin ja työpaikan henkilökuntaan.