torstai 29. syyskuuta 2016

Rocklyriikkaa!

Mun lempiartisti on ehdottomasti Ed Sheeran. Sen kappaleet on jotenkin niin koskettavia ja niihin on helppo eläytyä. Ed Sheeranin biisit on aina hyvin sopinut mun erilaisiin elämäntilanteisiin ja oon niistä saanut lohtua ja parempaa mieltä. Suosittelen Ed Sheeranin biisejä kaikille, jotka pitävät herkistä, vähemmän herkistä biiseistä.




"Kiss me" niminen biisi kertoo rakkaudesta ja rakastumisesta ja vaikka on kokenut paljon surua ja menetystä niin silti jaksaa rakastaa.




"Thinking out loud" oli mulle joskus tärkein biisi koska se kerto mun sillosesta tilanteesta niin hyvin ja tästä biisistä mulla on paljon hyviä ja huonoja hetkiä koettuna.
Biisi kertoo siitä kuinka rakastavaiset rakastavat toisiaan kuolemaansa saakka eikä rakkaus häviä vaikka mitä tapahtuisikin.






"Give me love" kertoo siitä miten joku kaipaa rakkautta ja rakastaan. Tykkäsin kuunnella tätä joskus kun olin tosi yksinäinen ja kaipasin läheisyyttä ja tykkään kyllä edelleenkin vaikka läheisyyttä saankin.




"Photograph" Rakkaus on vaikeaa mutta ilman rakkautta ei voi elää. Rakkaus luo myös muistoja tämän biisin mukaan ja tottahan se onkin.





Elokuvaa & Ruokaa

Hejdå!

Oltiin mun poikaystävänkaa pariviikkoo sitten syömässä kiinalaisessa ja leffassa katsomassa Teit meistä kauniin -elokuvan ja kerron nyt siitä teille.

"Apis-leffa on siinä suhteessa ajankohtainen, että tällä hetkellä Suomi on keskellä vaikeaa taloustilannetta, vähän samanlaista lamaa kuin silloin vuonna 1991. Tuossa ajassa neljä nuorta poikaa eli elämänsä parhainta aikaa, vaikka yhteiskunta ympärillä oli luhistumassa. Tuossa hetkessä syntyi Apulanta.
Onkin selvä, että tässä nykyisessä vaikeassa ajassa syntyy ne tulevat Apulannat. He syntyvät pelien, musiikin, elokuvien tai vaikka insinööritaitojen ympärille. Silloin kun on tiukkaa, luovuus pääsee parhaiten kasvamaan.  Onkin tärkeää, että ne jotka ovat niitä nykyisiä portinvartijoita tiedostavat, että torppaamalla ajatuksen nyt, voi torpata jonkun loistavan tulevaisuuden.
Siksi tämä elokuva on tässä hetkessä tärkeä."



Mun mielestä leffa oli ihan ok mutta ois voinu olla parempikin. Siinä oli niin paljon sekavuutta ja en ymmärtänyt välillä mitä siinä oikein tapahtu. Leffassa oli paljon pelkoa ja surua koska Suomi oli huonossa taloustilanteessa ihmiset menettivät työnsä eikä heillä ollut varaa melkein pitää edes talojaan tai ostaa ruokaa perheelleen.
Elokuvassa tykkäsin kyllä kun soitettiin apulannan biisejä ja näytettiin miten biisit saivat alkunsa.
Vaikken itse erityisen paljon elokuvasta pitänyt niin suosittelen sitä silti kaikille koska kaikilla on erilaiset mieltymykset ja mistä tykkäävät.


En tiiä varmaan mitään parempaa ruokaa kun kiinalainen jota saa Kiina Keittiöstä. Siellä on halpaa ja hyvää ruokaa ja asiakaspalvelu pelaa. Ihanan rauhallisen musiikin soidessa on mukava syödä ja jutella samalla kaikkea. Suosittelen Kiina Keittiötä kaikille kiinalaisenruoan ystäville!




torstai 22. syyskuuta 2016

Nukkekoti

Asko Martinheihon novelli "Nukkekoti"


Novellissa esiintyviä henkilöitä ovat Janne Sukander, Poliisi, Jannen isä unto, Jannen äiti Ulla, Jannen pikkusisko Päivi, Jannen isän serkku Leena Mustonen, talonmies Halminen, Jannen entinen opettaja Heikki Muola, Jannen nykyinen opettaja Repe.


Juoni novellissa on se, että hän haluaa rakentaa pikkusiskolleen joululahjaksi nukketalon ja sen takia varasti kaupasta pitsinenäliinoja ja tapettia Heikin palaneesta talosta. Siitä seurauksena hän joutui poliisiin kuulusteltavaksi.


Päähenkilö vaikuttaa villiltä mutta välittävältä. Janne vaikuttaa mun mielestä novellissa 14 vuotiaalle. Novellissa ei selviä minkä rangaistuksen Janne varastamisesta sai ja saiko hän tehtyä nukkekodin pikkusiskolleen.


Tunnelma novellissa on vähän ristiriitanen ja mun mielest se kertoo aika paljon siitä mitä saattaa tapahtua jos omat vanhemmat eivät välitä tai heillä on jonkin näkösiä ongelmia ja lapset saavat heidän takiaan kärsiä siitä.


Poliisi on alussa hieman ankara mutta loppua myöten muuttuu ymmärtävämmäksi koska tajuaa Jannen tilanteen paremmin (Varastaminen ei silti sallittua).


Janne ei pidä entisestä opettajastaan, koska hänen mielestään hän huusi liikaa


Novellin loppu oli mun mielestä vähän haikee ku ei se Janne halunnu mitää pahaa se vaan halus tehä sen pikkusiskolle nukkekodin.



Runoja

"Olet kaukana siellä
tuntuu että jostain paitsi jään
tällä pitkällä tiellä
toisin silmin meidät kaksi nään
tuoksusi muistan kun käyn yön selkään
yksinäisyyttä vain joskus pelkään

Olisitpa täällä
kun taas tulee ikävä aallon lailla
olisitpa täällä
sinun kosketustasi olen vailla
ei kaipuu suostu hiipumaan
ei millään jano sammumaan
tunteissa harhailen
perille löydä en
olisitpa täällä

Aika kulkee sen tiedän
juuri se saa minut jaksamaan
pitkän eronkin siedän
kun vain tutun äänen kuulla saan
kuvia mieli menneestä poimii
yhteys sinuun kaukaakin toimii
"



Runon nimi on "Olet kaukana siellä" ja sen on kirjoittanut Lasse Wikman. Ilmestymisaikaa en tiedä. Runossa on 3 säkeistöä ja 22 säettä. Runon aihe on kaipuu ja siinä puhutaan kuinka jaksaa rakastaa vaikka toinen olisi jossain muualla ja häntä ei näe syystä tai toisesta. Runossa puhuu henkilö joka on tarkoitettu hänen rakkaalleen jota hän kaipaa. Runo sopii mun mielestä tilanteisiin jossa oma rakas on jossain pitkään kestävällä matkalla tai muuttanut eri paikkakunnalle jonkun syyn takia. Mä tykkään rakkausrunoista ja  tää jotenki tuntu oikeelta runolta ja mulle tuli oma kokemus mieleen siitä kun joutuu olemaan erossa toisesta mutta jaksaa silti odottaa. Suosittelen runoa kaikille, jotka pitävät vähän herkemmistä rakkausrunoista.







"Hän, joka sinulle on ollut rakas,
ei koskaan kuole sydämestäsi.
Niin kauan kuin elät,
kannat hänen sytyttämäänsä valoa sielusi joka sopessa"


Runon nimi on "Puhun enkeleiden kanssa" ja sen on kirjoittanut Tommy Tabermann. Säkeistöjä runossa on 2 ja säkeitä 4. Runo kertoo siitä kun on menettänyt läheisensä ja hän pysyy aina sydämessä. Runo sopii esimerkiksi hautajaisiin ja adresseihin. Tää runo sai mut muistelemaan ukkejani ja miten paljon kaipaan heitä siksi valitsin tämän. Suosittelen runoja kaikille, jotka ovat menettäneet jonkun läheisensä.





torstai 15. syyskuuta 2016

TOP 3 -lempikulttuuri



Lastenkirja: Ronja ryövärintytär-kirja (Astrid Lindgren), muumilaaksontarinoita-kirjat (Tove Jansson), Franklin-kirjat (Paulette Bourgeo)


 

Kirja: Goosebumps-kirjat (R.L. Stine), Tulen arvoitus-kirja (Henning Mankell), Paahde-kirja (Louis Sacharin)


 
Lastenelokuva: Winx-elokuva, heinähattu ja vilttitossu-elokuva, muumipeikko ja pyrstötähti

 


Aikuisen elokuva: Titanic, Magic Mike, Tähtiin kirjoitettu virhe

 


Tv-sarja: The fosters, paljastavat valheet, O.C

 


Näyttelijä: Channing Tatum, James Franco, Jack Black

 


Paikat Varkaudessa: Oma sänky, kiinalainen ravintola, elokuvateatteri

 


Musiikkityyli: Pop, iskelmä, rap

 


Bändi: Green Day, Thirty seconds to mars, One Direction

 


Artisti: Ed Sheeran, Celina Dion, Asap Rocky

 


Biisi: Kauniita yhdessä (Lucas), all of me (Jogn legend), kiss me (Ed Sheeran)

 


Tapahtuma: Wanuva Rock, sampea ja samppanjaa

 


Ruoka: Pulimössö (makaroni ja jauheliha sekaisin), friteerattu kana, pyttipannu

 


Matkakohde: Kreikka, Naantali, Tukholma

 


Urheilulaji: Jääkiekko, pesäpallo, jalkapallo

 


Urheilija: Teemu Selänne, Cristiano Ronaldo, Mikael Granlund

 


Vaatemerkki: Converse, Dr denim, Michael Kors

 


Kulttuurimuisto: Mikael Gabriel-keikka, Thirty seconds of mars-keikka, elokuvateatterissa katsomassa The Conjuring-elokuva poikaystävän kanssa

torstai 8. syyskuuta 2016

TOP-jakso

Hej! Sosiaali- ja terveysalalla ensimmäisenä vuotena ollaan työssäoppimisjaksolla päiväkodissa ja toppi kestää 5viikkoa. Koulusta saadaan paksut paperiniput joissa on kaikkea mitä meidän pitää topin aikana tehä. Näyttöjä ja havainnointi tehtäviä oli pakolliset kaksi (enemmänki sai tehä). Meillä jokaisella on topissa toppiohjaaja, joka arvioi meitä työssä, auttaa meitä, antaa erilaisia työtehtäviä, kertoo meille ryhmän lapsista ja kertoo mitä minäkin päivänä tehdään.


Toppi alko tammikuun 4. päivä. Pääsin könönpellon päiväkotiin 3-5vuotiaiden ryhmään. Työt alko kaheksalta ja tapasin heti ensimmäisenä ohjaajani ja hän perehdytti mua ja kertoi päiväkodintoiminnasta, lapsista ja säännöistä. Hän esitteli paikkoja ja tulevia työkavereitani mulle.


Jännitti nähdä lapset ja miten he suhtautuisivat uuteen heille vieraaseen ihmiseen. Ilmeisesti jännitin ihan turhaan koska Lapset olivat kaikki tosi reippaita, puheliaita ja ottivat mut hyvin vastaan.


Aamupuurojen jälkeen alkoi aamutuokio jota ryhmässä olevat hoitajat vuorotellen pitivät. Tuokion jälkeen sitten alkoi leikkiaika jolloin lapset jaettiin pieniin ryhmiin ja he saivat leikkiä erilaisia leikkejä esim. kotista, junaradan rakennusta, piirtämistä, lautapelejä jne. Osallistuin lasten kanssa leikkeihin ja peleihin. Jos sää salli niin menimme leikkien jälkeen ulos hetkeksi ennen kuin ruokailu alkoi. Autoin lapsia pukemisessa jos he eivät itse saaneet jotain päälleen. Ruokailussa sain välillä jakaa lapsille ruoat ja se olikin yksi mun näyttöni toppijaksolla. Päiväuniaikaan yksi hoitaja menee nukkariin lukemaan lapsille satua ja vahtimaan heitä ja sillä aikaa muut tekevät muita töitään. Unien jälkeen on välipala ja sitten mennään leikkimään ja osa lapsista haetaan. Loput lapset haetaan kun ollaan pihalla sään salliessa.


Sitten näyttöihin eli mun eka näyttö oli muistaakseni kirjan lukeminen ja siis siinä valitsin sopivan pituisen lastenkirjan ja luin sen lapsille ja näytin sieltä kuvia ja kyselin kysymyksiä kirjan tapahtumista. Toinen näyttö oli askartelu, jossa suunnittelin lumiukkotyön. Toteutus onnistu yllättävän hyvin vaikka joillain lapsista oli vähän keskittymisen vaikeuksia kun muut kaverit oli vieressä leikkimässä. Kolmannessa näytössä jaoin lapsille päiväruoan. Kaikista näytöistä piti kirjoittaa yksityiskohtaisesti näytöt jotka annetaan sitten toppiohjaajalle ja hän arvioi oliko ne hyviä vai oliko jotain parannettavaa.


Havainnointitehtävässä luin ensiksi kahden valitsemani lapsen varhaiskasvatussuunnitelmat (luvat vanhemmilta oli), joissa luki kaikki mitä he osaavat, mistä tykkäävät ja missä tarvitsevat vielä apua. Kirjoitin koneella taidoista ja että millä keinoin näitä ei niin hyvin meneviä taitoja voisi parantaa ja annoin havainnoitaville lapsille tavoitteita. Ohjaajan katsottua ja hyväksyttyä tehtävän annoin molempien lapsien vanhemmille teokseni jotta he voivat lukea ne kotona.


Topin arvosanaksi sain opettajaltani ja TOP-ohjaajaltani 3, jonka olinkin mielestäni ansainnut.


Sain topista paljon uusia kokemuksia, taitoja ja tietoa sekä tutustuin ihaniin lapsiin ja työpaikan henkilökuntaan.

torstai 1. syyskuuta 2016

Viikon kuulumiset

Heippa taas! Kerron teille tänään vähän tämän viikon kuulumisiani.




Viikko on ollu aika rento olin poikaystäväni Samun kanssa ja löhöiltiin vaan ja katottiin leffoja ( normaalia meiltä ).




Tiistaina ja keskiviikkona olin kaverin kanssa ja käytiin syömäs kiinalaisessa ravintolassa ja voin sanoo että en tiiä varmaa mitää parempaa ruokaa kun friteerattu kana mut sitäkään ei harmi vaan voi ihan joka päivä syödä kun se on nii epäterveellistä vaikka kyllä mielelläni söisinkin ;D Mahat ähkyinä mentiin Lassen luo ja sulateltiin siinä hetki.






Sit mun kaveri soitti ja pyys meitä kahville nii mentii sit siihen ja siitä olikin sopivan lyhyt matka mennä elokuviin kattomaan Bodom niminen elokuva. Mun mielest se oli tosi hyvä kun se perustu tositapahtumaan elikkä Bodominjärven murhiin jossa surmattiin 4 nuorta telttaretkeilijää heidän nukkuessaan. Loppu oli ehkä vähän sekava mutta suosittelen käymään kattomas oli ainakin mulle sopivan jännittävä.




Torstaina pääsin jo puol 12 koulusta nii menin kotiin ja siivosin ja sit mentiin ettimään Samulle uusia työhousuja (opiskelee rakennusalaa) jossa menikin melkein koko ilta.


Tämän päivän suunnitelmat on vielä vähän auki mutta tarkotus olis olla kavereittenkaa porukalla kaupungilla ja keksii jotain.


Siinä nyt lyhykäisesti mun viikosta ja ensviikolla tulee uusi postaus jossa kerron viikon kuulumisiani taas. :)

Lisää kuvateksti







Kesätyöni

Huomenta! (:


 Kerron tässä postauksessa siitä missä olin kesätöissä, mitä siellä tein ja millaista se oli.


Elikkäs mulla oli aluksi tarkotus mennä puhelinmyyjäksi kesätöihin kesäkuuksi mutta sitten sainki puhelun pariviikkoa ennen töiden alkua, että pääsisinkin omaan alaan liittyvään työhän vanhusten päivätoimintaan koska paikka oli vapautunut. Innostuin kovasti ja meninki sitten parituntia puhelun jälkeen käymään haastattelussa tulevassa kesätyöpaikassani. Alotin työni 3.6. ja mua jännitti ihan kauheesti millast siel tulee olemaan kun mulla ei ollut aikasempaa kokemusta vanhusten hoidosta.


Kerron nyt millasta vanhusten päivätoiminta on.


 Se on siis sellaista johon tulee yleensä vanhuksia, jotka ovat todella yksinäisiä tai heidän puolisonsa on menehtynyt. Asiakkaita on yleensä noin 12 per päivä. Päivätoiminnassa he saavat uusia ystäviä ja viettää aikaa seurassa ja tehdä erilaisia juttuja mitä kotona he eivät välttämättä yksin pysty tekemään.


 He saapuvat palilla aamulla päivätoimintaan ja siellä aloitetaan aamukahveilla ja jutellaan kuulumiset jne. sitten ne ketkä pystyvät menevät kuntosalille ja ne jotka eivät pysty niin menevät jonkun hoitajan kanssa ulkoilemaan tai pelaavat pelejä. Sitten on ruokailu ja ruokailun jälkeen lepohetki jossa vanhukset voivat sulatella masujaan. Sulattelun jälkeen aloitetaan askartelu jossa askarrellaan erilaisia käsitöitä. Tämän jälkeen käydään pienellä kävelyllä kun on istuttu niin pitkään ja sitten mennään päiväkahville jonka jälkeen pali tulee hakemaan vanhuksia ja vie heidät koteihinsa.




Ensimmäisenä päivänä mulle kerrottiin mitä siellä tehdään ja ketä siellä minäkin päivänä on. Esittelin itseni kaikille ja tutustuin toimintaan.


Mun työtehtäviin siellä kuului suurimmaksi osaksi jutella vanhusten kanssa ja auttaa heitä askarteluissa ja kuntosalilla. Tehtäviin kuului myös ympäristöstä huolenpitäminen elikkäs siivoaminen, astioiden laitto, kukkien kastelu ja vessojen siistiminen.

Tykkäsin jutella vanhusten kanssa ja kuunnella kun he kertoivat elämistään ja millaista heidän nuoruutensa olivat esim. sodan aikana. Tuntui niin hyvältä puhua ja kuunnella heitä kun he harvoin voivat puhua kenellekään kun suurin osa heistä ovat niin yksinäisiä. Kasvoin ihmisenä tosi paljon ja opin arvostamaan enemmän kaikkea. Mun työkaverit oli myös tosi ihania ja meil oli hyvä tiimihenki.


Kuukaus vierähti tosi nopeesti ja sit tulikin mun aika lähtee oli vaikeeta sanoo heipat kaikille vanhuksille ja työkavereille kun oli oppinut heiltä kaikilta niin paljon.