torstai 1. syyskuuta 2016

Kesätyöni

Huomenta! (:


 Kerron tässä postauksessa siitä missä olin kesätöissä, mitä siellä tein ja millaista se oli.


Elikkäs mulla oli aluksi tarkotus mennä puhelinmyyjäksi kesätöihin kesäkuuksi mutta sitten sainki puhelun pariviikkoa ennen töiden alkua, että pääsisinkin omaan alaan liittyvään työhän vanhusten päivätoimintaan koska paikka oli vapautunut. Innostuin kovasti ja meninki sitten parituntia puhelun jälkeen käymään haastattelussa tulevassa kesätyöpaikassani. Alotin työni 3.6. ja mua jännitti ihan kauheesti millast siel tulee olemaan kun mulla ei ollut aikasempaa kokemusta vanhusten hoidosta.


Kerron nyt millasta vanhusten päivätoiminta on.


 Se on siis sellaista johon tulee yleensä vanhuksia, jotka ovat todella yksinäisiä tai heidän puolisonsa on menehtynyt. Asiakkaita on yleensä noin 12 per päivä. Päivätoiminnassa he saavat uusia ystäviä ja viettää aikaa seurassa ja tehdä erilaisia juttuja mitä kotona he eivät välttämättä yksin pysty tekemään.


 He saapuvat palilla aamulla päivätoimintaan ja siellä aloitetaan aamukahveilla ja jutellaan kuulumiset jne. sitten ne ketkä pystyvät menevät kuntosalille ja ne jotka eivät pysty niin menevät jonkun hoitajan kanssa ulkoilemaan tai pelaavat pelejä. Sitten on ruokailu ja ruokailun jälkeen lepohetki jossa vanhukset voivat sulatella masujaan. Sulattelun jälkeen aloitetaan askartelu jossa askarrellaan erilaisia käsitöitä. Tämän jälkeen käydään pienellä kävelyllä kun on istuttu niin pitkään ja sitten mennään päiväkahville jonka jälkeen pali tulee hakemaan vanhuksia ja vie heidät koteihinsa.




Ensimmäisenä päivänä mulle kerrottiin mitä siellä tehdään ja ketä siellä minäkin päivänä on. Esittelin itseni kaikille ja tutustuin toimintaan.


Mun työtehtäviin siellä kuului suurimmaksi osaksi jutella vanhusten kanssa ja auttaa heitä askarteluissa ja kuntosalilla. Tehtäviin kuului myös ympäristöstä huolenpitäminen elikkäs siivoaminen, astioiden laitto, kukkien kastelu ja vessojen siistiminen.

Tykkäsin jutella vanhusten kanssa ja kuunnella kun he kertoivat elämistään ja millaista heidän nuoruutensa olivat esim. sodan aikana. Tuntui niin hyvältä puhua ja kuunnella heitä kun he harvoin voivat puhua kenellekään kun suurin osa heistä ovat niin yksinäisiä. Kasvoin ihmisenä tosi paljon ja opin arvostamaan enemmän kaikkea. Mun työkaverit oli myös tosi ihania ja meil oli hyvä tiimihenki.


Kuukaus vierähti tosi nopeesti ja sit tulikin mun aika lähtee oli vaikeeta sanoo heipat kaikille vanhuksille ja työkavereille kun oli oppinut heiltä kaikilta niin paljon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti